Luin eilen tällaisen netissä (ainakin tietyissä piireissä) myrskyn aiheuttaneen uutisen liittyen eSports:iin eli elektroniseen urheiluun. (Itse en ole aktiiviharrastaja, joten skenen ulkopuolisena saan kuulumiset uutislähteistä.) Uutinen lyhyesti: Suomessa järjestettävässä Assembly-tapahtumassa Hearthstone-pelille järjestetään vain miehille kilpailu, mutta ei naisille. 

Luulisi, että videopeleissä ei olisi tarvetta jakaa sukupuolen perusteella sarjoihin tai jopa jättää kokonaan ulkopuolelle. Kyseessä on osakilpailu Bakussa järjestettävää maailmanmestaruuskisaa varten. Suomalaisen järjestäjän puolustukseksi ja eduksi uutisessa kerrotaan, että naisten rajaaminen tulee MM-tasolta IeSF:ltä, eikä siksi nähdä järkeväksi ottaa naisia kisaan, jos näillä ei ole asiaa loppukilpailuun. Lisäksi Suomen elektronisen urheilun liitto SEUL on lobbannut omalta osaltaa sukupuolten tasa-arvoa pelimaailmassa, kuten myös muut Pohjoismaat. Eli suomalaisten harrastajien kannattaa suunnata vaikuttaminen kansainväliselle kentälle.

Kuva: Peter Kaminski, CC BY 2.0

Kuva: Peter Kaminski, CC BY 2.0 (linkki)

Elektronisen urheilun kansainvälinen liitto IeSF perustelee jakoa toisaalta sillä, että miesten ja naisten erilliset sarjat antaisivat e-urheilulle enemmän uskottavuutta oikeana urheiluna (huono perustelu) ja toisaalta sillä, että näin edistetään naisten osallistumista ja näkyvyyttä. Tämä ontuu sikäli, että Hearthstone-pelin tapauksessa naisille ei ole ollenkaan sarjaa. Starcraft 2:lle taas on miesten ja naisten sarjat erikseen. Naispelaajien asian edistäminen voi olla paikoillaan, mutta ei tällaisilla sarjoilla. Liekö kuitenkin taustalla sovinismia ja ”pojat pelkäävät tytöille häviämistä”? En osaa sanoa, mutta voisi kuvitella.

Vaikka yksilöillä on ominaisuuksia, jotka saattavat suuressa otannassa erottua ryhmiin, joskus ”sukupuolen” tai joskus jonkun muun akselin mukaan, ovat yksilöiden keskinäiset erot suurempia kuin näiden ryhmien erot keskimäärin. Näin etenkin e-urheilussa, jossa erot eivät ole ainakaan kehon koosta kiinni. Tästä huolimatta voi olla perusteltua käyttää työkaluja, joilla saadaan naisia enemmän mukaan, sillä he ovat edelleen vain pieni osa pelaajista ja sukupuoliin perustuva jako ja stigma ovat edelleen hyvin vallitsevia kulttuurissa ja siksi rajoittavat turhaan naisten osallistumista. Harrastajien keskuudessa onkin ehdotettu mm. shakin tyyliin yleistä sarjaa, jossa sukupuolesta riippumatta parhaat pelaavat, ja naisten sarjaa, jossa naiset pääsevät paremmin esille. Tai sitten pro-sarja ja casual-sarja, jossa oletettavasti vähemmistötkin, kuten naiset, ovat edustettuina. Loppupeleissä (pun intended) olisi kuitenkin suotavaa, jos ei olisi tarvetta sukupuolijaottelulle.

Elektroninen urheilu on nopeasti kasvava ja ammattimaistuva laji ympäri maailmaa, ja siksi olisi tärkeää, että jo mahdollisimman alusta alkaen se toimisi tasa-arvon periaatteilla, ettei se uraudu vanhan maailman jakoihin. Siispä harrastajien tulee olla aktiivisia tasa-arvon puolustamisessa.

Paras pelaaja voittakoon!

UPDATE:

Tätä kirjoittaessani tietoisuuteeni tuli, että IeSF on juuri julkistanut tiedotteen, jossa se ilmoittaa avaavansa pelisarjat naisille em. shakkityyliin eli yleinen sarja + naisten sarja. Hienoa! Tämä lienee ihan toimiva ratkaisu tähän väliin. Asiasta kohkaaminen siis kannattaa, vaikka harvoin muutos tapahtuu näin uskomattoman nopeasti: päivässä! Virtuaalimaailma on nopea.

Eli muistetaan kaikki pitää ääntä tasa-arvosta! Rakkautta kaikille.